Jak bezpiecznie zacząć ćwiczyć?

Zbliża się Sylwester🎉, jednocześnie więc zbliża się sezon na postanowienia noworoczne. Więc jak co roku spora część populacji postanowi rzucić palenie, schudnąć, mniej pracować lub po prostu „zadbać o siebie”. W związku z tym siłownie od stycznia przezywają oblężenie. Jednak nie każdy zdaje sobie sprawę, że taki nagły zryw treningowy może przynieśc więcej szkody niż pożytku.

Jak więc ćwiczyć żeby nie zrobić sobie krzywdy?
 Mam siedzącą pracę, nie ćwiczyłem/am od kilku lat, JESTEM ZDROWY – zacznij od ćwiczeń grupowych typu pilates czy zdrowy kręgosłup na których nauczysz się prostych, acz efektywnych ćwiczeń wzmacniających poszczególne partie ciała, następnie zacznij samodzielne ćwiczenia na maszynach i z wolnym sprzętem. Nie szarżuj z ilością, trening 2x w tygodniu na pierwszy miesiąc powrotu do aktywności w zupełności wystarczy.
Mam siedzącą pracę, nie ćwiczyłem/am od kilku lat, MAM PROBLEMY Z KRĘGOSŁUPEM/ KOLANAMI itp. – w tym przypadku nie polecam zaczynania aktywności na własną rękę, skonsultuj się z fizjoterapeutą, ewentualnie z trenerem personalnym zajmującym się osobami po kontuzjach. Razem ustalicie plan ćwiczeń niwelujących problem zdrowotne i pozwalające na powrót do ćwiczeń.
Pracuję fizycznie, nie ćwiczyłem/am kilka lat, MAM PROBLEMY Z KRĘGOSŁUPEM/ KOLANAMI itp. tak jak w powyższym przypadku osoby pracujące fizycznie są narażone na duże przeciążenia i mimo siły oraz ogólnej sprawności zbyt intensywny niedostosowany trening może zakończyć się kontuzją. Zalecamy konsultację z fizjoterapeutą lub trenerem przed rozpoczęciem intensywnych ćwiczeń.

Podstawowe zasady przy powrocie do ćwiczeń

✔️zaczynamy od lekkich ćwiczeń, małe ciężary krótkie dźwignie
✔️krótkie jednostki treningowe składające się z rozgrzewki, treningu właściwego i rozciągania/ mobilizacji mięśni
✔️długi odpoczynek pomiędzy treningami, minimum 2 dni

Przypominamy, dbanie o siebie to nie tylko noworoczny zryw, to szersze spojrzenie na to jak możemy pomóc naszemu ciału żeby było sprawniejsze i zdrowsze 

Masz wątpliwości czy możesz iść na siłownię/ crossfit/ basen? Umów się na konsultacje z fizjoterapeutą i zacznij zdrowo Nowy Rok !

Wróć do aktualności